Wheel

Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke

Mercedes-Benz stiger til syvende plass over de mest verdifulle merkene i verden og beholder posisjonen som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for åttende året på rad.

  • I den nåværende rangeringen fra Interbrand, forblir Mercedes-Benz blant de ti viktigste merkene i verden for åttende gang på rad.
  • Stjernelogoen rykker opp til syvende plass og er fortsatt det mest verdifulle luksusbilmerket i verden.
  • Fra 2022 har merkeverdien steget 9% til 61,414 milliarder Amerikanske dollar.

Mercedes-Benz har styrket sin posisjon med 9% det siste året, viser Interbrands «Best Global Brands 2022»-undersøkelse. Etter fem år på rad som nummer åtte, skinner stjernen nå som det syvende mest betydningsfulle merket i verden. Økningen i merkeverdien understreker selskapets konsekvente transformasjon som et ikonisk merke, som imponerer med sin eksepsjonelle estetikk, innovative teknologier og integrerte bærekraft.

    - Dette imponerende løftet representerer en førsteklasses innsats fra hele teamet hos Mercedes-Benz, og gjør oss veldig stolte! Resultatet er både en bekreftelse og et insentiv for oss: vi bygger kontinuerlig på vår merkevarearv for å forme fremtiden – med målet om å skape de mest ettertraktede bilene i verden. Sier Bettina Fetzer, visepresident for kommunikasjon og markedsføring i Mercedes-Benz AG

En omstilling av merkevaren

Det hele understreker selskapets vellykkede overgang mot en elektrisk og programvaredrevet fremtid. Mercedes-Benz startet omstillingen av merkevaren i 2021, og målet er å fokusere enda mer på luksussegmentet og konsekvent utnytte vekst- og lønnsomhetsmuligheter. Mercedes-Benz sikter mot å bygge verdens mest ettertraktede biler og å ta den ledende posisjonen innen elektriske drivlinjer og programvare.

For å oppnå en strukturelt høyere merkevareposisjonering, vil modellporteføljen rejusteres, slik selskapet annonserte i mai 2022. Den strategiske beslutningen om å bli helelektrisk i alle segmenter innen 2030, der markedsforholdene tillater det, og ambisjonen om å bli CO2- nøytral innen 2039, styrker ytterligere forbindelsen mellom bærekraft og luksus.

"Beste globale merkevare": En indikator for de mest verdifulle merkene over hele verden siden 1999

Rangeringene er publisert av det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet Interbrand som har gjennomført «Best Global Brands»-studien siden 1999. Indeksen lister 100 av de mest verdifulle merkene fra hele verden, og er ansett for å være en konkurransedyktig referanse. Det anerkjente rangeringssystemet er basert på tre hovedkriterier:

  • Den økonomiske ytelsen til merkets produkter eller tjenester.
  • Merkets rolle i beslutningsprosessen om kjøp.
  • Merkets styrke når det gjelder å sikre fremtidig avkastning for selskapet.

Sertifisert etter ISO 10668, var evalueringsmetoden den første som etablerte en allment akseptert standard for sammenligning av merker. Mer informasjon om studien og Interbrand er tilgjengelig på: www.bestglobalbrands.com

Automotive lighting, Motor vehicle, Alloy wheel, Blue, Light, Speedometer, Plant, Gauge
Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Hood, Grille, Font

Norges best likte bilmerke

Mercedes-Benz Norge kåret til årets best likte bilmerke 2023

Mercedes-Benz er Norges best likte bilmerke. Ifølge Kantar Bilindeks 2023 er Mercedes-Benz det merket norske bilkjøpere har det beste inntrykket av.

- Dette er en anerkjennelse vi er utrolig stolte av, og som reflekterer vårt dedikerte fokus på å levere enestående biler og en overlegen kundeopplevelse, sier markedssjef Andreas Hauger i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Tire, Hood, Grille