Helt nye elektriske G-Klasse
Ingen kan forutsi hvor fremtiden vil ta oss. Men èn ting er sikkert: G-Klasse skal dit. Pris fra kr kr 1 764 625,-*
Følg med på verdenspremieren!
Helt nye elektriske G-Klasse har verdenspremiere i USA og Kina 24.04.24
Rekkevidde (WLTP)
468 km
Batterikapasitet
116 kw
Dreiemoment
1,164 Nm
0-100 km/t
4.7 s
Hjuldrift
Firehjulstrekk
Fra konsept til virkelighet
G-Klasse har blitt elektrisk.
Med helt nye elektriske G-Klasse presenterer Mercedes-Benz den første helelektriske varianten av sitt offroad-ikon. Selv om bilen beholder det klassiske designet som har vært nærmest uendret i 45 år, inkluderer den elektriske modellen moderne tilpasninger som en sort grill med animert lysbånd, et lett løftet panser, og luftgardiner i bakskjermene for å skille den fra forgjengere. Ny kledning på A-stolpen og en spoilerleppe forbedrer aerodynamikk og akustisk komfort. Med et batteri på116 kWh får modellen en rekkevidde på opptil 473 kilometer. Mens mange ikoniske designelementer som dørhåndtak, beskyttelseslister og blinklys er bevart, introduseres en rektangulær boks på bakdøren for lagring, som en alternativ funksjon til det tradisjonelle reservehjulet.
Hva gjør elektriske G-Klasse unik?
Rekkevidde, motor og mål.
- Motor: Elektrisk
- Effekt: 588 hk
- Dreiemoment: 1.164 Nm
- Drivlinje: Firhjulstrekk
- Batterikapasitet: 116 kWh
- Hurtiglading: 200 kW
- Lengde / Bredde / Høyde: 4.624 / 1.931 /1.986 mm
- Bagasjevolum: 555 / 1.990 liter
- Vekt: 3.085 kg
- Akselerasjon: 0-100 km/ på 4,7 sek
- Toppfart: 180 km/t
- Rekkevidde: 468 km (WLTP)
G-Klasse helt siden 1979.
Den ikoniske modellen vi kjenner i dag har sin opprinnelse fra 1979. Gjennom mer enn fire tiår har det ytre designet til terrengbilen endret seg minimalt, selv med en omfattende omstrukturering i 2018. Året markerte den største teknologiske utviklingen i bilmodellens historie, men endringene på eksteriøret var minimale. Denne forsiktige tilnærmingen til designendringer har vært bevisst, ettersom de opprinnelig funksjonelle elementene over tid har blitt ikoniske designelementer. Blant disse elementene er de unike dørhåndtakene, den distinkte lyden når døren lukkes, den robuste utvendige beskyttelseslisten, reservehjulet montert på bakdøren, og de iøynefallende blinklysene foran.
Elektriske G-Klasse design.
Elektriske G-Klasse viderefører designarven fra sin modellserie og kan ved første øyekast gjenkjennes som en tradisjonell G-Klasse. Mens elektriske G-Klasse beholder den karakteristiske kantete formen og de ikoniske designelementene, introduserer den også unike trekk fra de helelektriske modellene. De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One. Denne eksklusive modellen er nøye sammensatt med omhyggelig utvalgte funksjoner og kun tilgjengelig i en begrenset periode. Utvendig er bilen utstyrt med det ikoniske AMG eksteriøret, en nattpakke som gir et særegent uttrykk, imponerende sorte 20" AMG-felger, et elegant soltak og praktisk KEYLESS-GO-teknologi.
Eksteriør og høydepunkter.
Forfra ser den elektriske G-Klasse kjent ut, ikke minst på grunn av de typiske kantede frontlysene. I stedet for en klassisk grill, kjent fra de tradisjonelle modellversjonene, har denne helelektriske varianten en kontinuerlig dyp svart panelgrill. Edition One skiller seg ytterligere ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer. Modellen ruller på 20-tommers polerte aluminiumsfelger, som har et unikt og eksklusivt design.
Interiør, komfort og last.
Innvendig vil du bli møtt av det forseggjorte SUPERIOR Line-interiøret, akkompagnert av den oppslukende lydopplevelsen fra Burmester surround sound system. Med komfortpakken kan du nyte elektriske seter som tilbyr avslappende massasje underveis, i tillegg til den innovative ENERGIZING-pakken som skaper en harmonisk atmosfære i bilen. Disse er bare noen få av de mange luksuriøse detaljene som venter på deg i G 580 Edition One.
Motor og ytelse.
G580 drives av fire elektriske motorer, plassert nær hvert hjul, som kan styres individuelt for å forbedre kjøring både på vei og i terreng. Designet på den elektriske drivlinjen gir tydelige fordeler for terrengkjøretøy. Batteriene er strategisk integrert i rammen for å oppnå et lavt tyngdepunkt. Elektriske G-Klasse kan lade med inntil 200 kW ved hurtigladestasjoner, og lader batteriet fra 10 til 80 % på omtrent 32 minutter. Når det gjelder lading hjemme, kan bilen håndtere opptil 11 kW gjennom den kraftige ombordladeren, som sikrer effektiv lading ved bruk av for eksempel en ladeboks.
Nytt fra den elektriske G-Klasse.
Sjekk ut disse høydepunktene!
Se walkaround av nye elektriske G-Klasse.
Mercedes-Benz presenterer den første helelektriske versjonen av sitt offroad-ikon. Produktsjef Toni Mäntele viser frem
kjøretøyet i en walkaround.
Bare en G-Klasse kan bedømme en G-Klasse.
Klar for en tidsreise? Bli med å se prototypen av elektriske G-Klasse, EQG ta en spektakulær tur tilbake til 1980-tallet! Her blir den møtt og testet av ingen ringere enn legenden selv, G280 GE. Spørsmålet alle stiller seg: Vil veteranen gi sin anerkjennelse til den moderne nykommeren?
Mercedes-Benz EQG gjør en G-Turn.
Elektriske G-Klasse har fire elektriske motorer plassert ved hvert hjul, som gjør at den kan snu 360-grader rundt sin egen akse. De fire motorene genererer en maksimal total effekt på 432 kW. Sammen med det valgbare LOW RANGE offroad-girreduksjonssystemet, muliggjør de unike kjøreegenskaper og eksklusive funksjoner. Trikset kalles G-Turn, og er en funksjon som lar bilen snurre rundt på stedet.
The "G-Mode".
"G-Mode" er G-Klasse sin demonstrasjon av presis manøvrering. En av forutsetningene for de gode offroad-kjøreegenskapene er «G-Mode». Ved aktivering av en av de tre differensialsperrene, eller når 'LOW RANGE' off-road-modus er valgt, skifter G-Klasse sømløst til 'G-Mode'. Dette sikrer enestående presisjon og kontroll i krevende terreng.
Hva er forskjell på EQG og vanlig G-Klasse?
G-Klasse beholder sitt ikoniske karosseridesign og blir helelektrisk. Blant de mest bemerkelsesverdige endringene er oppdateringer på trimlister, hjulspoilere, og undervognspaneler. Disse endringene, selv om de kan virke små, spiller en stor rolle i å forsterke den elektriske modellen sin yteevne og rekkevidde. Støydemping, 360° kamera, G-modus, elmotor med fire individuelle motorer på hjulene er noen av høydepunktene på nye elektriske G-Klasse.
Elektrisk G-Klasse på nordisk vinterføre.
Prototypen EQG har tatt turen til nabolandet Sverige for sin siste testfase. Her sammenlignes den med Mercedes-AMG G 63. I det nordiske og kalde vinterlandskapet tester vi hvordan bilen starter i kulden, hvordan stabilitetsprogrammet ESP® og bremsene fungerer, samt bilens evne til å holde seg stabil på is og snø under veldig tøffe forhold.
Kaldstart.
Akkurat som alle G-Klasse modeller siden 1979, har den elektriske G-Klasse prototypen også gjennomgått et grundig testprogram i arktiske forhold. Denne testingen ble utført i Nord-Sverige, i Arjeplog, samt i kalde testkamre. Testen var en suksess. - Den sikrer at bilen starter jevnt selv under de kaldeste forholdene.
ESP og bremser.
ESP (Electronic Stability Program) hjelper til med å holde bilen stabil og forhindrer skrens ved å justere bremsekraften på individuelle hjul. Vi har oppdatert ESP®-funksjonene på EQG ved å lede kraften til alle fire enkelthjulsmotorer under kjøring. Dette er for å sikre en stabilitet som er typisk for Mercedes, testet under forskjellige forhold som bygater, offroad, snø, og is.
Er elektrisk G-Klasse en ekte G-Klasse?
Elektriske G-Klasse er helt klart en "G". Ikke bare når det gjelder design, men også på grunn av dens indre verdier, noe som gjør den til en kompromissløs terrengbil. Chassiset fortsetter å være basert på den robuste rammen, og «G» fortsetter å være ekstremt kapabel for terrengkjøring. Den har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel, og chassiset er nyutviklet for den elektriske drivlinjen. Med fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, vil bilen tilby unike kjøreegenskaper både på veien og i terrenget. En girbar 2-trinns girkasse sørger for å møte de høye "G"-spesifikke terrengkravene.
Den ultimate utholdenhetstesten for terrengbiler.
Prototypen EQG har møtt den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, og markerer dermed at den er på sin sluttreise av utviklingen til å bli en fullkommen seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har lenge blitt betraktet som en av verdens største prøvelser for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, kan den elektriske "G" også smykke seg med et «Schöckl godkjent»-kvalitetssertifikat.
Er den elektriske G-Klasse en ekte G? Bli med for å finne ut nettopp det.
Vil du vite mer om G-Klasse?
Eksklusivt innhold til deg
Ønsker du å oppdage mer om G-Klasse historie og motta eksklusivt innhold som pris, lanseringer, informasjon og mer? Da bør du melde deg på vårt nyhetsbrev. – Det er uforpliktende, enkelt og raskt.
*Noen av modellfunksjonene, tilleggsutstyret og fargene som vises er kanskje ikke tilgjengelige, eller er kanskje bare tilgjengelige i en annen spesifikasjon eller til en annen pris. *Første produksjonsår vil kun spesialmodellen EDITION ONE være tilgjengelig til kr 2 354 608,-.
Alle priser er inkl. frakt/levering Oslo med forbehold om feil og endringer.