Helt nye elektriske G-Klasse.

Ingen kan forutsi hvor fremtiden vil ta oss. Men èn ting er sikkert: G-Klasse skal dit. Pris fra kr kr 1 764 625,-*

Følg med på verdenspremieren!

Helt nye elektriske G-Klasse har verdenspremiere i USA og Kina 24.04.24

Rekkevidde (WLTP)

468 km

Batterikapasitet

116 kw

Dreiemoment

1,164 Nm

0-100 km/t

4.7 s

Hjuldrift

Firehjulstrekk

Fra konsept til virkelighet

G-Klasse har blitt elektrisk.

Helt nye elektriske G-klasse er den første helektriske varianten av Mercedes-Benz sitt offroad ikon. Med et batteri på 116 Kwh har elektiske G-klasse en rekkevidde på opptil 468 kilometer.

Bilen beholder det klassiske G-klasse designet som har vært nærmest uendret i 45 år og ikoniske designelementer som dørhåndtak, beskyttelseslister og blinklys er bevart. Den elektriske varianten har likevel noen moderne tilpasninger som skiller den fra sine forgjengere, blant annet sort grill med animert lysbånd, et panser som er lettere å løfte og luftgardiner i bakskjermen. Den har også ny kleding på A-stoplen og en spoilerleppe som gir bedre aerodynamikk og aukustisk komfort. Det introduserers i tillegg en rektangulær boks på bakdøren for lagring, som et alternativ til det tradisjonelle reservehjulet.

Hva gjør elektriske G-Klasse unik?

Rekkevidde, motor og mål.

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 588 hk
  • Dreiemoment: 1.164 Nm
  • Drivlinje: Firhjulstrekk
  • Batterikapasitet: 116 kWh
  • Hurtiglading: 200 kW
  • Lengde / Bredde / Høyde: 4.624 / 1.931 /1.986 mm
  • Bagasjevolum: 555 / 1.990 liter
  • Vekt: 3.085 kg
  • Akselerasjon: 0-100 km/ på 4,7 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Rekkevidde: 468 km (WLTP)
Automotive tire, Wheel, Plant, Cloud, Vehicle, Sky, Car, Hood
Automotive tire, Sky, Vehicle, Cloud, Car, Wheel, Hood, Plant, Tree

G-Klasse helt siden 1979.

Den ikoniske G-klassen vi kjenner i dag har sin opprinnelse fra 1979. Gjennom mer enn fire tiår har det ytre designet til terrengbilen endret seg minimalt, selv med en omfattende omstrukturering av modellen i 2018. Året markerte den største teknologiske utviklingen i G-klasses historie, men endringene på eksteriøret var minimale. Den forsiktige tilnærmingen til designendringer har vært bevisst, fordi de opprinnelig funksjonelle elementene over tid har blitt ikoniske designelementer. Blant disse elementene er de unike dørhåndtakene, den distinkte lyden når døren lukkes, den robuste utvendige beskyttelseslisten, reservehjulet montert på bakdøren, og de iøynefallende blinklysene foran. Lær mer om G-klasses unike historie her.

G 580 Edition one.

Elektriske G-Klasse viderefører designarven fra sin modellserie, og kan ved første øyekast se ut som en tradisjonell G-Klasse. Mens elektriske G-Klasse beholder den karakteristiske kantete formen og de ikoniske designelementene, introduserer den også unike trekk for de helelektriske modellene. De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One. Denne eksklusive modellen er nøye sammensatt med omhyggelig utvalg av funksjoner, og er kun tilgjengelig i en begrenset periode. Utvendig er bilen utstyrt med det ikoniske AMG eksteriøret, en nattpakke som gir et særegent uttrykk, imponerende sorte 20" AMG-felger og et elegant soltak. Du får også praktisk KEYLESS-GO-teknologi.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Car, Grille, Hood, Light
Automotive parking light, Sky, Plant, Cloud, Tire, Vehicle, Car, Hood, Wheel

Eksteriør og høydepunkter.

Forfra ser den elektriske G-Klasse kjent ut, ikke minst på grunn av de typiske kantede frontlysene. I stedet for en klassisk grill, kjent fra de tradisjonelle modellversjonene, har elektriske G-klasse en dyp svart panelgrill. Edition One skiller seg ytterligere ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer og karbonlistverk med blå detaljer.

Interiør og komfort.

Innvendig vil du bli møtt av det forseggjorte SUPERIOR Line-interiøret med blå sømmer, akkompagnert av den oppslukende lydopplevelsen fra Burmester surround sound system. Med komfortpakke kan du nyte elektriske seter som tilbyr avslappende massasje, i tillegg til den innovative ENERGIZING-pakken som skaper en harmonisk atmosfære i bilen. Disse er bare noen få av de mange luksuriøse detaljene som venter på deg i G 580 Edition One.

Personal luxury car, Automotive design, Motor vehicle, Plant
Personal luxury car, Motor vehicle, Automotive design, Hood, Laptop

Motor og ytelse.

G580 drives av fire elektriske motorer plassert nær hvert hjul, som kan styres individuelt for å forbedre kjøring både på vei og i terreng. Designet på den elektriske drivlinjen gir tydelige fordeler for terrengkjøring. Batteriene er strategisk integrert i rammen for å oppnå et lavt tyngdepunkt. Elektriske G-Klasse kan lade med inntil 200 kW ved hurtigladestasjoner, og lader batteriet fra 10 til 80 % på omtrent 32 minutter. Når det gjelder lading hjemme, kan bilen håndtere opptil 11 kW gjennom den kraftige ombordladeren, som sikrer effektiv lading ved bruk av for eksempel en ladeboks.

Nytt fra den elektriske G-Klasse.

Sjekk ut disse høydepunktene!

Se walkaround av nye elektriske G-Klasse.

Vi presenterer Norges første G580! Vi har vært så heldige å få en smakebit av den helt nye elektriske G-Klassen. Bli med på en fullstendig gjennomgang av modellen med vår produktspesialist, Sander Guttormsen.

Elektriske G-klasse gjør en G-turn.

Elektriske G-Klasse har fire elektriske motorer plassert ved hvert hjul, som gjør at den kan snu 360-grader rundt sin egen akse. De fire motorene genererer en maksimal total effekt på 432 kW. Sammen med det valgbare LOW RANGE offroad-girreduksjonssystemet, muliggjør de unike kjøreegenskaper og eksklusive funksjoner. Trikset kalles G-Turn, og er en funksjon som lar bilen snurre rundt på stedet.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Car, Tread, Tree, Plant

Er elektrisk G-Klasse en ekte G-Klasse?

Den elektriske G-Klasse er utvilsomt en "G" både i design og ytelse, og fortsetter som en kompromissløs terrengbil. Den beholder sitt robuste chassis, nå tilpasset en elektrisk drivlinje, med uavhengig fjæring foran og stiv bakaksel.

Prototypen EQG har gjennomgått testing på det krevende Schöckl-fjellet i Graz, og nærmer seg ferdigstillelse som en seriemodell. Er den elektriske G-Klasse en ekte G?

Trykk deg videre for å finne ut.

EQG Low Mode, G-turn, G-mode

The "G-Mode".

"G-Mode" er G-Klasse sin demonstrasjon av presis manøvrering. En av forutsetningene for de gode offroad-kjøreegenskapene er «G-Mode». Ved aktivering av en av de tre differensialsperrene, eller når 'LOW RANGE' off-road-modus er valgt, skifter G-Klasse sømløst til 'G-Mode'. Dette sikrer enestående presisjon og kontroll i krevende terreng.

Automotive tire, Sky, Plant, Wheel, Vehicle, Hood, Car, Tread, Truck

Hva er forskjellen på elektrisk og vanlig G-klasse?

G-Klasse beholder sitt ikoniske karosseridesign og blir helelektrisk. Blant de mest bemerkelsesverdige endringene er oppdateringer på trimlister, hjulspoilere, og undervognspaneler. Disse endringene, selv om de kan virke små, spiller en stor rolle i å forsterke den elektriske modellen sin yteevne og rekkevidde. Støydemping, 360° kamera, G-modus, elmotor med fire individuelle motorer på hjulene er noen av høydepunktene på nye elektriske G-Klasse.

Automotive tire, Wheel, Sky, Cloud, Vehicle, Car, Hood, Water, Tread

Elektrisk G-Klasse på nordisk vinterføre.

Hvordan presterer en tre tonns elbil på nordisk vinterføre? G-Klasse har blitt elektrisk.

Les hele testen her.

Er elektrisk G-Klasse en ekte G-Klasse?

Elektriske G-Klasse er helt klart en "G". Ikke bare når det gjelder design, men også på grunn av dens indre verdier, noe som gjør den til en kompromissløs terrengbil. Chassiset fortsetter å være basert på den robuste rammen, og «G» fortsetter å være ekstremt kapabel for terrengkjøring. Den har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel, og chassiset er nyutviklet for den elektriske drivlinjen. Med fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, vil bilen tilby unike kjøreegenskaper både på veien og i terrenget. En girbar 2-trinns girkasse sørger for å møte de høye "G"-spesifikke terrengkravene.

Er EQG en ekte G-klasse? Tetsing i Graz.

Den ultimate utholdenhetstesten for terrengbiler.

Prototypen EQG har møtt den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, og markerer dermed at den er på sin sluttreise av utviklingen til å bli en fullkommen seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har lenge blitt betraktet som en av verdens største prøvelser for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, kan den elektriske "G" også smykke seg med et «Schöckl godkjent»-kvalitetssertifikat.

Er den elektriske G-Klasse en ekte G? Bli med for å finne ut nettopp det.

Vil du vite mer om G-Klasse?

Eksklusivt innhold til deg

Ønsker du å oppdage mer om G-Klasse historie og motta eksklusivt innhold som pris, lanseringer, informasjon og mer? Da bør du melde deg på vårt nyhetsbrev. – Det er uforpliktende, enkelt og raskt.

*Noen av modellfunksjonene, tilleggsutstyret og fargene som vises er kanskje ikke tilgjengelige, eller er kanskje bare tilgjengelige i en annen spesifikasjon eller til en annen pris. *Første produksjonsår vil kun spesialmodellen EDITION ONE være tilgjengelig til kr 2 354 608,-.

Alle priser er inkl. frakt/levering Oslo med forbehold om feil og endringer.