Er EQG en ekte G-klasse? Tetsing i Graz.

Se test av EQG i Graz

Er G580 en ekte G-Klasse?

G-Klasse er et ikon. Siden 1979 har dens umiskjennelige design erobret nesten alle typer terreng og vannmasser. Den elektriske G-Klasse, også kalt G580 er like imponerende og ikke redd for å vise seg frem i den ultimate testen oppover fjellet i Schöckl. Les mer om konseptet EQG i artikkelen under.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Car, Plant, Hood, Tree

En utfordrende bane

På et lokalt fjell i Graz

Det lokale fjellet i Graz, Østerrike, er anerkjent som en av verdens mest utfordrende biltestbaner. Stigninger på opptil 60 %, sidehellinger på opptil 40 %, steinblokker, trerøtter, knedype hjulspor, løse steiner og jordbanker: Her finner testførerne alt de trenger for å sette et terrengkjøretøy på prøve.

Et utholdenhetsløp

Schöckl testen

Og nettopp fordi den utfordrende testbanen på Schöckl møter alle krav til terrengkjøring, har Mercedes-Benz brukt banen til å teste sitt terrengikon, G-Klasse, siden 1974. Siden den gang har hver eneste G-Klasse måttet bevise seg her før de går i serieproduksjon – og den elektriske EQG er intet unntak. EQG-prototypene har allerede fullført flere måneders testing på denne legendariske banen.

Automotive parking light, Motor vehicle, Tire, Wheel, Plant, Car, Hood, Tread
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Car, Hood, Tree, Tread

Alt skal testes

Klatreevne og vadedybde

EQG er en ekte klatrer, støttet av fire enkelthjulsmotorer som leverer dreiemoment til hvert hjul etter behov. I tillegg har de elektriske motorene et sekundært gir som kan aktiveres manuelt for ekstra kraft i utfordrende situasjoner. EQG beholder også sin imponerende vadedybde, sikret av et omfattende tetningskonsept for batterihuset som beskytter mot tøffe terrengforhold, vridninger og store vannmengder.

Kontroll av komponenter

Bakkeklaring og stivhet

Nøyaktige analyser og målrettet utvikling har brakt oss nærmere målet om en ferdigstilt EQG. Det nåværende resultatet er en eksepsjonell bakkeklaring med et helelektrisk drivsystem, noe som åpner for helt nye perspektiver for off-road ytelse. Takket være en kombinasjon av ramme, karosseri og boltet batteri med underkjøringsbeskyttelse kan EQG yte maksimalt.

Automotive tire, Motor vehicle, Cloud, Hood, Sky, Wheel, Plant, Tree

Ta en titt på testvideoene:

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Plant, Car, Hood, Tree
Land vehicle, Automotive tire, Natural environment, Wheel, Plant, Car, Tread
EQG Test, forskjell på eqg og g-klasse
Vehicle registration plate, Automotive tire, Off-road racing, Wheel, Car, Hood, Grille
Er EQG en ekte G-klasse? Tetsing i Graz.
EQG

Vil du vite mer om G580?

Eksklusivt innhold til deg

Ønsker du å oppdage mer om konsepter og motta eksklusivt innhold som pris, lansering, informasjon og mer?
Da bør du melde deg på nyhetsbrev. – Det er uforpliktende, enkelt og raskt.