Mercedes-Benz E-Klasse

En historie av innovasjon og design. Les om reisen fra den første modellen til den nye E-Klasse All-Terrain.

Mercedes-Benz E-Klasse og dens forgjengere representerer en unik tradisjon i øvre mellomklasse og premiumklassen. Med tekniske innovasjoner og banebrytende design har den vært med på å forme dette segmentet, der merket kan se tilbake på nesten120 år med erfaring. Mercedes-Benz sin mellomklassebil har hatt navnet E-Klasse siden 1993.

Motor vehicle, Antique car

Mercedes-Simplex 28/32 hk touringbil, produsert i 1904.

120 år med erfaring

Tradisjonen til E-Klassen strekker seg tilbake til begynnelsen av merkets historie. Siden de tidlige årene av 1900-tallet har selskapene som senere ble en del av dagens Mercedes-Benz Group AG, formet bilsegmentet mellom luksus- og kompaktklassen.

Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) introduserte Mercedes-Simplex 28/32 PS i 1904, mens Benz & Cie. lanserte 24/40 PS i 1906. Etter sammenslåingen av de to selskapene i 1926, som dannet Daimler-Benz AG, var en av de første personbilmodellene fra det nye Mercedes-Benz-merket 8/38 PS (W 02). Denne modellen fikk i 1928 navnet Mercedes-Benz 8/38 Type Stuttgart 200.

På samme tid kom 10/50 PS Stuttgart 260 (W 11) i 1928, og begge kan betraktes som forløpere til dagens E-Klasse. Det samme gjelder de påfølgende modellene fra 1930-tallet, som 200 (W 21, 1933), 230 (W 21, 1936) og dieselutgaven 260 D (W 138, 1936) – verdens første serieproduserte personbil med dieselmotor.

Historien bak E-Klasse.

Etter andre verdenskrig, fra 1947 og fremover, markerte den suksessfulle førkrigsmodellen Mercedes-Benz 170 V (W 136) starten på en ny æra og en ubrutt tradisjon som strekker seg frem til dagens E-Klasse. På dette grunnlaget utviklet merket en hel modellfamilie innen 1955, inkludert den mer luksuriøse modellserien W 191.

En ny epoke begynte med modellen 180 (W 120) og dens selvbærende karosseri, lansert i september 1953. Den karakteristiske "Ponton"-karosseriformen var banebrytende for sin tid – og Mercedes-Benz introduserte denne også i luksusklassen (W 180) fra 1954.

Classic car

Fra 1931 rullet 170 sedanen langs veiene på stålfelger.

Automotive Side Marker Light, Classic car, Vehicle, Mercedes-Benz, Hood, Bumper

Sikkerhetskarosseri og bestselger

I 1961 debuterte “Fintail”-sedanene med fire-sylindret motor (W 110). Denne generasjonen i øvre mellomklasse var den første som hadde det innovative sikkerhetskarosseriet utviklet av Béla Barényi. Karosseriet kombinerte et stivt passasjerrom med deformasjonssoner foran og bak, som representerte et stort fremskritt innen sikkerhet.

I 1968 fulgte “Strek-åtte”-sedanene fra modellseriene W 114 (seks-sylindrede motorer) og W 115 (fire-sylindrede motorer), som hadde et eget design. For første gang i E-Klassens historie overgikk denne generasjonen én million produserte enheter. Serien inkluderte også en sportslig og elegant coupémodell, som ytterligere styrket dens posisjon som en pioner i sin klasse

Et mangfold av karosseriformer

Med 123-modellserien ble Mercedes-Benz' øvre mellomklasse mer variert enn noen gang fra 1976 og utover. I tillegg til sedaner (1976) og coupéer (1977), ble det for første gang også introdusert en stasjonsvogn, kjent som T-modellen (1977).

T sto for "Tourism and Transport" og fremhevet stasjonsvognens fleksibilitet. Utviklingen fortsatte i et dynamisk tempo: I 1984 ble 124-modellserien lansert, og denne generasjonen ble den første i merkets øvre mellomklasse som bar navnet E-Klasse fra 1993. Modellutvalget ble ytterligere utvidet med AMG-varianter fra 1990, og i 1991 kom en fireseters cabriolet som enda en karosserivariant.

Automotive Parking Light, Land vehicle, Car, Tire, Wheel, Grille
E-Klasse All-Terrain

Helt nye E-Klasse All-Terrain

Den etterlengtede E-Klasse All-Terrain kommer nå til Norge som ladbar hybrid, og kombinerer kraft, komfort og allsidighet. Drivlinjen leverer imponerende 313 hk systemeffekt og et dreiemoment på 700 Nm. Den elektriske motoren alene yter 129 hk og 440 Nm, med kraft tilgjengelig helt opp til 140 km/t. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 km, tilbyr All-Terrain en bærekraftig og effektiv kjøreopplevelse.

Standard 4MATIC firehjulstrekk og en økt bakkeklaring på opptil 46 mm gjør modellen perfekt for krevende terreng. All-Terrain er også utstyrt med AIRMATIC luftfjæring som standard. Dette avanserte systemet bruker presis sensorteknologi og intelligente algoritmer for å sikre en jevn og komfortabel kjøreopplevelse, uansett forhold.

Vil du vite mer om Mercedes-Benz?

Eksklusivt innhold til deg

Ønsker du å oppdage mer om historie og motta eksklusivt innhold som pris, lanseringer, informasjon og mer? Da bør du melde deg på vårt nyhetsbrev. – Det er uforpliktende, enkelt og raskt.