– Vanvittig god på vinterføre
At det er mye mer vær i Finnmark, er det liten tvil om. Noe som gjør det mer sårbart å satse på elektrisk drift. Haldorsen innrømmer at de hadde en viss skepsis i forkant. De var rett og slett usikre på om de ville klare å utnytte bilen en full dag.
– Det har overhodet ikke vært noe problem. På de kaldeste dagene, med over 25 minus, har vi ligget på en rekkevidde på 25-26 mil med fulladet batteri, og så mye kapasitet trodde vi ikke helt på at vi ville få i sånne temperaturer, forteller Haldorsen.
Mer enn nok strøm

Tor Åge Haldorsen, daglig leder, Tors Bud
Det føles som om det er en firehjulstrekker.
– Alle som har kjørt bilen er overrasket over hvor vanvittig god den er på vinterføre. Den ligger svært godt på veien. I tillegg har rekkevidden vært over all forventning, sier han.
Fremkommelighet med en bakhjulstrekker, og rekkevidden på vinteren var nettopp de to største usikkerhetsmomentene de hadde før den rullet ut på Finnmarkveiene. Ví tar det første først: Batteriet, med sine 800 kg, bidrar sterkt til en optimal vektfordeling.
– Batteripakken ligger fra bakhjulet og framover. Når bilen er tom, er den like tung bak som foran. Fremkommeligheten blir overraskende god. Det føles som om det er en firehjulstrekker. Det er helt utrolig. Vi har kjørt plasser med denne her vi ikke hadde turt å kjøre med de vanlige bakhjulstrekk-Sprinterne, sier den daglige lederen.
Tors Bud i Alta fikk en eSprinter i oktober 2024. På tampen av en lang, nord-norsk vinter kan daglig leder og sjåfør Tor Åge Haldorsen oppsummere:
Mercedes-Benz eSprinter
Book en prøvekjøring av


Tor Åge Haldorsen, daglig leder, Tors Bud
– Vi har vel knapt nok fylt spylevæske på bilen etter at vi fikk den, og den har gått snart 7000 kilometer.
PostNord er budfirmaets største oppdragsgiver, og det er de som har hatt et ønske om at Tors Bud også skal kunne tilby grønne transportløsninger.
– For vår del er det veldig viktig å kunne tilby helelektrisk transport i Alta. Vi ser at flere og flere kunder ønsker dette, og ikke minst vil dette øke fremover, sier Vidar Johansen, distriktssjef Finnmark i PostNord.
– Vi planla produksjonen på bilen med bileier før den ble bestilt. Det er viktig at bileier får tilstrekkelig produksjon på materiellet. eSprinteren går derfor ikke på de lengste, og mest utfordrende distriktene, men, der den går fungerer den utmerket, fortsetter han.
Lader hos oppdragsgiver
Bilen lades hos hovedkvarteret til PostNord i Alta, like ved flyplassen.
– Stort sett setter vi bilen på lading på ettermiddagen, så batteriet er fullt dagen etter. Vi vet ofte ikke hvor mye gods som kommer inn, og dermed hvor mye kjøring det blir neste dag. For at vi ikke skal gå tomme for strøm, satser vi alltid på å ha minimum 80 prosent kapasitet på batteriet når vi begynner om morgenen, forteller Haldorsen.
De må kanskje lade hver dag, men kostnaden for «full tank» er en ganske annen, målt mot diesel. Driftskostnadene blir vesentlig lavere.
– Vi har minimalt med utgifter på eSprinteren. Den bruker verken olje eller drivstoff. Vi har vel knapt nok fylt spylevæske på bilen etter at vi fikk den, og den har gått snart 7000 kilometer, sier den daglige lederen.
Viktig tilbud
Med eSprinteren leverer de stykkgods for PostNord, primært i Alta-området, for reglement er like mye begrensningen som rekkevidde. For at ikke batterivekten skal spise en stor del av nyttelasten, tillates den elektriske varebilen en totalvekt på 4,2 tonn. Det gjør at den får en nyttelast på 900 kilo, som er noe mer enn diesel-utgavene.
Bilen kan kjøres med førerkortklasse B, men skal man lenger enn en 10 mils radius fra bedriftens hovedkvarter, faller den under reglementet for kjøre- og hviletidsregulert transport, og dermed må fartsskriverkort benyttes.
– Frem til nå, på vinterstid, så har vi stort sett brukt den lokalt i Alta, med noen utstikkere. Foreløpig så er det bare jeg som har sjåførkortet, forteller Haldorsen.
Skal de til Hammerfest, Lakselv, Øksfjord eller Sørstraumen, må altså sjåførkort benyttes. På sommeren bør det være rundturer som er innen rekkevidde for eSprinteren.
– Vi kommer til å prøve å eksperimentere med noen av rutene, kanskje ikke helt til Karasjok som blir noen og førti mil, men det er ikke fullt så langt til de andre stedene. Da kommer vi oss tur-retur, med leveringer, på noen og tretti mil. Hvis vi har 40 mils rekkevidde når vi starter, så går det fint med en sånn tur uten at vi trenger å bruke tid til å lade underveis, sier 56-åringen.
Lokalt i Alta
Den lengste ruta de har er mellom Råde og Ulricehamn i Sverige, en avstand på over tretti mil. Det er en rute de har lyst til å teste med eSprinter og tilhenger. I dette tilfellet er selvsagt kjøre- og hviletid en faktor, men en lengre pause er uansett helt nødvendig for å lade bilen før retur til Råde. Lar det seg gjøre, vil det utgjøre en stor besparelse for kundene til Bergli.
– Dieselen utgjør jo mange hundre tusen i året. Kunne vi halvert den regningen for kunden, og vel så det, tror jeg de hadde blitt glade i oss, sier han, før han legger til:
– Denne ruten vil være helt på grensen av tilgjengelig rekkevidde, så vi er helt nødt til å prøve det ut i praksis.
Vil teste med tilhenger
Lading er lite i veien og rekkevidden har overrasket positivt. Nyttelasten er litt høyere, driftskostnadene er vesentlig lavere. Fremkommeligheten er svært god, og kvaliteten er velkjent Mercedes-Benz. Så langt har investeringen gitt avkastning, og når sjåførene er så fornøyde med «kontoret», som de er, har de truffet blink.
– Man skal ganske høyt opp på en privat bil for å få sånn kjørekomfort som det er i Sprinter. Og spesielt eSprinteren som har overrasket så positivt som den har gjort. Det er ikke bare jeg som sier det, det sier alle som har kjørt den hos oss. Jeg har kjørt mye forskjellig, men dette er blant de beste bilene jeg har kjørt, avslutter Tor Åge Haldorsen.
Sverger til Mercedes-Benz

Tors Bud har ti varebiler i bilparken. I tillegg til den nyervervede eSprinteren, har de åtte Sprintere og en Vito i stallen. At det er stjerne i grillen på samtlige, er ikke tilfeldig.
– Vi sverger til Mercedes-Benz. Det er på grunn av annenhåndsverdien og at vi får mest kilometer ut av de bilene, sier den daglige lederen.
En annen viktig faktor er servicen de får hos den lokale Mercedes-Benz forhandleren.
– Får vi problemer med bilene hjelper dem oss så å si umiddelbart på Alta Motorsenter, enten det er kveld eller helg. De har stort sett slitasjedeler på lager, i og med at det går så mye Sprintere i Alta som det det gjør. Så servicen der er kjempebra. Bilen er raskt ute på veien igjen, noe vi er avhengig av, understreker Haldorsen.
Tor Åge Haldorsen, daglig leder, Tors Bud
Vi sverger til Mercedes-Benz. Det er på grunn av annenhåndsverdien og at vi får mest kilometer ut av de bilene.
Mange fordeler
Tre batteripakker: 56 kWh, 81 kWh, 113 kWh
To motorer: 150 kW (204 hk), 100 kW (136 hk)
Rekkevidde med største batteripakke: 440 km (WLTP)
Ombordlader: 11 kW
Hurtiglading (DC): 115 kW, 10 – 80 prosent på 42 min.
Drivlinje: Bakhjulsdrift
Maksimalt lastevolum: 14 m3.
Maksimal totalvekt: eSprinter har maksimal totalvekt på 4250 kilo, samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kilo.
Tre ulike kjøremoduser: Comfort, Economic og Maximum Range, gir mulighet for tilpasning av ytelse og energiforbruk.
Fire ulike nivåer for energigjenvinning: (D-, D, D+, D++) kan også velges manuelt, i tillegg til D Auto, der bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.
Mercedes-Benz eSprinter
