– Den nye eSprinteren er en gamechanger
Vi møter Bergli og avdelingsleder Bruno Juraja utenfor UPS på Økern der de nettopp har lastet den nevnte eSprinteren med stykkgods. Dette skal leveres i Østfold-området i en av deres faste leveranseruter. En rute som er relativt lang, med mange stopp.
Vi sveiper innom både Vinterbro, Askim og Mysen, før vi snur helt ute ved Rakkestad Flyplass. Likevel har Juraja mer enn nok strøm på batteriet.
– Med denne bilen trenger vi ikke å planlegge noe. Det eneste vi må huske er å lade bilen i natt, når sjåføren er ferdig på jobb, forteller han.
Bergli innrømmer at han ikke var helt overbevist av før han faktisk fikk oppleve det selv.
– Når jeg fikk fortalt hvor langt den skulle gå, så tenkte jeg at det får vi nå se på. Vi har andre elbiler, og har litt forskjellig inntrykk, men jeg må innrømme at jeg ble veldig imponert, sier han.
Mer enn nok strøm
Håkon Bergli, daglig leder Budpartner AS
Jeg må innrømme at jeg ble veldig imponert
Han er daglig leder for Håkon Bergli Transport AS og Budpartner AS. Førstnevnte opererer 15 distribusjonsruter for UPS. Sistnevnte har 5-6 biler og driver med tradisjonell budbildrift. Bergli startet firmaet i 2007, og siden den gang har han sverget til Mercedes-Benz.
Derfor ble han svært fornøyd da han endelig fikk tak i den nye eSprinteren. De måtte ha en ny bil veldig raskt, og den skulle være elektrisk. Valget falt på en fullutstyrt modell Bertel O. Steen hadde på utstilling i butikken. Den har levert varene, bokstavelig talt.
Håkon Bergli er ikke i tvil. Rekkevidden til nye eSprinter overgår behovet. – Denne bilen har åpnet en helt ny verden for oss.
Mercedes-Benz eSprinter
Book en prøvekjøring av
Den lengste ruta de har er mellom Råde og Ulricehamn i Sverige, en avstand på over tretti mil. Det er en rute de har lyst til å teste med eSprinter og tilhenger. I dette tilfellet er selvsagt kjøre- og hviletid en faktor, men en lengre pause er uansett helt nødvendig for å lade bilen før retur til Råde. Lar det seg gjøre, vil det utgjøre en stor besparelse for kundene til Bergli.
– Dieselen utgjør jo mange hundre tusen i året. Kunne vi halvert den regningen for kunden, og vel så det, tror jeg de hadde blitt glade i oss, sier han, før han legger til:
– Denne ruten vil være helt på grensen av tilgjengelig rekkevidde, så vi er helt nødt til å prøve det ut i praksis.
Vil teste med tilhenger
Bruno Juraja, avdelingsleder Budpartner AS
Med denne bilen trenger vi ikke å planlegge noe. Det eneste vi må huske er å lade bilen på natten.
Det er et unntak i reglementet som gjør at man kan føre elektriske varebiler med totalvekt opptil 4250 kilo, med førerkort klasse B, uten å være underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De 750 kiloene ekstra skal kompensere for batteriets egenvekt.
Men tungen må holdes rett i munnen her, for det eksisterer i dette tilfellet krav om at man må holde seg innenfor en radius på 100 km fra registrert firmaadresse for å slippe fartsskriver og sjåførkort. Med bilens rekkevidde på over førti mil sier det seg derfor selv at de har mer enn de trenger.
– Rekkeviddeangst er ikke noe tema lenger med denne, konkluderer Bergli.
– Det at den går et sted mellom 40 og 50 mil er den største fordelen med denne bilen. Det er veldig bra, fortsetter han.
Med drøye 8 mil fra Økern til Rakkestad flyplass begynner de å nærme seg maksimal avstand. Likevel er det helt uproblematisk for dem.
– Det er mer enn nok plass og tilgjengelig vekt. Vi får med alt godset vi trenger. En lang rute som dette er ikke noe problem med denne bilen, konstaterer Bergli.
Lenger enn de har behov for
Den lengste ruta de har er mellom Råde og Ulricehamn i Sverige, en avstand på over tretti mil. Det er en rute de har lyst til å teste med eSprinter og tilhenger. I dette tilfellet er selvsagt kjøre- og hviletid en faktor, men en lengre pause er uansett helt nødvendig for å lade bilen før retur til Råde. Lar det seg gjøre, vil det utgjøre en stor besparelse for kundene til Bergli.
– Dieselen utgjør jo mange hundre tusen i året. Kunne vi halvert den regningen for kunden, og vel så det, tror jeg de hadde blitt glade i oss, sier han, før han legger til:
– Denne ruten vil være helt på grensen av tilgjengelig rekkevidde, så vi er helt nødt til å prøve det ut i praksis.
Vil teste med tilhenger
Håkon Bergli, daglig leder, Budpartner AS
Flere og flere kunder forlanger at vi leverer varen deres fossilfritt.
Det er flere årsaker til at Håkon Bergli har valgt å satse på elektriske drivlinjer.
– Det er først og fremst et økonomisk motiv. Vi sparer mye penger på å ha en eSprinter kontra det å ha en dieselbil. Beregningen er at det er på 3-4 tusen kroner spart per måned, per bil vi har, forteller han.
Et annet viktig poeng er at et økende antall av kundene etterspør grønne transportløsninger. De blir helt sikkert ikke færre fremover.
– Det blir mer og mer aktuelt. Flere og flere kunder forlanger at vi leverer varen deres fossilfritt. Når vi skal skifte ut de andre bilene etter hvert, blir ikke de skiftet ut med diesel. For oss fremover blir det elbil overalt, nå er det ikke noe tema lenger, sier Bergli.
Om det blir eSprinter eller andre modeller eller merker blir heller ikke det noe tema for Håkon Bergli.
– Vi har stort sett kun kjørt Mercedes og Sprinter. De er veldig sterke og de tåler mye juling, sier han.
Ikke minst er annenhåndsverdien god.
– Den dagen du skal kvitte deg med den, så har du innskudd til neste bil. For meg er Mercedes en «no-brainer», understreker den daglige lederen.
Økonomisk motivert
Tre batteripakker: 56 kWh, 81 kWh, 113 kWh
To motorer: 150 kW (204 hk), 100 kW (136 hk)
Rekkevidde med største batteripakke: 440 km (WLTP)
Ombordlader: 11 kW
Hurtiglading (DC): 115 kW, 10 – 80 prosent på 42 min.
Drivlinje: Bakhjulsdrift
Maksimalt lastevolum: 14 m3.
Maksimal totalvekt: eSprinter har maksimal totalvekt på 4250 kilo, samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kilo.
Tre ulike kjøremoduser: Comfort, Economic og Maximum Range, gir mulighet for tilpasning av ytelse og energiforbruk.
Fire ulike nivåer for energigjenvinning: (D-, D, D+, D++) kan også velges manuelt, i tillegg til D Auto, der bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.