Mercedes-Benz 4MATIC
Les mer om hvordan vi har perfeksjonert vårt firehjulstrekksystem i over 120 år.
4x4 Firehjulstrekk med intelligent teknologi
Hvordan kraften fordeles mellom for- og bakaksel varierer fra modell til modell, men fordelene med 4MATIC firehjulstrekk er alltid de samme: bedre stabilitet, økt sikkerhet og suveren kjøredynamikk, uansett kjøreforhold. Forbedret veigrep er ikke bare nyttig på snødekte veier, men gir også en klar fordel på grusveier, ved tung tilhengertrekking og når du ønsker maksimal kjøreopplevelse. Mercedes-Benz har utviklet 4MATIC med fokus på effektivitet. Det moderne, elektronisk styrte systemet er lettere enn tidligere generasjoner, optimalisert for intelligent drift og fullt kompatibelt med både hybrid- og eldrift. Resultatet? Bedre ytelse, lavere forbruk og en mer dynamisk kjøreopplevelse – uansett hvor veien tar deg.
Over 120 år med firehjulsdrift fra Mercedes-Benz
Historien om Mercedes-Benz firehjulstrekk begynner tidlig på 1900-tallet, med Paul Daimler – teknisk direktør i Daimler-Motoren-Gesellschaft. Mellom 1905 og 1907 ble de første modellene utviklet for det østerrikske og prøyssiske militæret, før "Dernburg-Wagen" i 1907 satte en ny standard som verdens første personbil med både firehjulstrekk og firehjulsstyring. Samtidig jobbet også Benz & Cie. med firehjulsdrevne prototyper, og rundt 1920 kom den første serieproduserte modellen, VRL.
I 1985 introduserte Mercedes-Benz sitt moderne firehjulsdriftsystem, 4MATIC. Siden da har teknologien blitt kontinuerlig videreutviklet for å sikre optimal trekkraft, sikkerhet og kjøredynamikk. I dag er 4MATIC perfekt tilpasset et bredt spekter av modeller og drivlinjer, og fortsetter å sette standarden for avansert firehjulstrekk.
For 30 år siden skapte Mercedes-Benz et helt nytt segment med Sprinter, en modell som fortsatt er flaggskipet i dag.
Sammen med Vito og V-Klasse dekker Mercedes-Benz varebiler et bredt spekter av behov – fra kommersielle bransjer som bud- og ekspresstjenester, til nødetater og luksuriøse bobiler. Med firehjulstrekk som en del av porteføljen, blir bruksområdene enda mer allsidige.
Mercedes-Benz Sprinter 4x4 – skreddersydd for enhver utfordring.
Mercedes-Benz lanserte den aller første Sprinteren for snart 30 år siden. Våren 2024 kom den nyeste generasjonen – smartere, sikrere og mer interaktiv enn noensinne. Sprinterens største styrke ligger i dens evne til å tilpasses ulike behov. Over 75 % av kommersielle Sprintere blir spesialtilpasset og bygget om, slik at de kan møte unike krav fra ulike bransjer.
Og nå, med firehjulsdrift, er den enda bedre rustet for utfordrende kjøreforhold. Enten du kjører på glatte vinterveier, grusveier eller i ulendt terreng, tar Sprinter deg trygt fram.
Avansert firehjulstrekk for maksimal kontroll
Den intelligente firehjulsdriften er tilgjengelig for Sprinter i ulike varianter – enten du velger chassis, Tourer eller varebil i forskjellige lengder og høyder, med en totalvekt på opptil 5,5 tonn. Systemet styres av en elektronisk flerplateclutch integrert i girkassen, som fordeler kraften automatisk mellom for- og bakakselen etter behov. Resultatet? Bedre grep, økt stabilitet og en stillegående kjøreopplevelse, selv på krevende underlag.
Sterk, effektiv og klar for alt
Under panseret finner du en kraftfull og effektiv 2,0-liters turbodieselmotor (OM 654) med 190 hk (140 kW) og 450 Nm dreiemoment. Den avanserte to-trinns turboladeren sørger for høy ytelse kombinert med lavt drivstofforbruk. I tillegg gir den 9-trinns 9G-TRONIC automatgirkassen jevne girskift, redusert vekt og solid trekkraft – perfekt for lange dager på veien eller krevende transportoppdrag.


Mer intelligent og brukervennlig enn noensinne
Sprinter er ikke bare sterk og fleksibel – den er også smartere. Det avanserte MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediesystemet er standard, med en 10,25-tommers berøringsskjerm og et intuitivt instrumentpanel. Betjeningen skjer sømløst via berøringskontrollene på det nye multifunksjonsrattet, som har kapasitive sensorer for å registrere om du har hendene på rattet – akkurat som på en smarttelefon.
Sikkerhet i førersetet
Sprinter 4x4 er utstyrt med toppmoderne assistansesystemer som gir økt trygghet på veien.
Avhengig av modell kan du også få:
- Active Brake Assist – Automatisk nødbremsing
- Sideguard Assist overvåker blindsonen på passasjersiden og varsler om fotgjengere og syklister.
- Active Lane Keeping Assist – Hjelper deg å holde deg i kjørefeltet
- Blind Spot Assist – Varsler om kjøretøy i blindsonen
- ATTENTION ASSIST – Oppdager tretthet og foreslår pause
- Intelligent Speed Assist – Tilpasser farten etter skiltgjenkjenning
- Ryggekamera – For bedre oversikt ved parkering

Vito og V-Klasse: Hverdagshelter med permanent firehjulstrekk og robost design
Mercedes-Benz Vito er en ekte hverdagshelt blant mellomstore varebiler. Med en totalvekt på mellom 2,8 og 3,2 tonn er den et førstevalg for håndverkere, detaljhandel og servicebransjen. For de som ønsker en mer eksklusiv personbilopplevelse, tilbyr V-Klasse luksus i XXL-format – perfekt for familier, fritidsentusiaster og forretningsfolk.
Våren 2024 fikk begge modellene en etterlengtet oppdatering, med et friskere eksteriørdesign, et modernisert interiør og en enda mer intuitiv digital opplevelse med MBUX (Mercedes-Benz User Experience).


Velprøvd firehjulsdrift – stabilitet uansett føre
Vito og V-Klasse har alltid vært kjent for sin driftssikkerhet, og det gjelder også firehjulsdriftsystemet. Systemet gir optimal trekkraft og stabilitet på glatte og ujevne underlag, samtidig som det håndterer tauing av tilhengere med stor presisjon.
En stor fordel i disse segmentene er at firehjulsdrevne versjoner har samme innstigningshøyde og kjøretøyhøyde som de bakhjulsdrevne modellene. Dette betyr at du enkelt kan manøvrere i trange bygater og parkere uten problemer i standard smale parkeringshus.
Intelligent firehjulstrekk for maksimal stabilitet
Mercedes-Benz sitt permanente firehjulsdriftsystem er designet for optimal trekkraft og stabilitet, uansett underlag. Systemet inkluderer 4ETS, en avansert teknologi som automatisk bremser et hjul ved tap av grep og omdirigerer kraften til hjulet med best veigrep. Dette eliminerer behovet for tradisjonelle mekaniske differensialsperrer, noe som både reduserer vekt og forbedrer kjørekomforten.
Senterdifferensialen (45:55) er utstyrt med en flerplateclutch og en grunnleggende låseeffekt på 50 Nm. Dette sikrer at kraften alltid går til den akselen som har best grep, noe som gir økt trekkraft og stabilitet – spesielt på utfordrende underlag.

9G-TRONIC – Effektivitet møter komfort
Alle firehjulsdrevne versjoner av Vito Tourer, Vito Mixto (innenfor personbilsklassifisering) og V-Klasse er utstyrt med den avanserte 9G-TRONIC automatgirkassen, som også er tilgjengelig for bakhjulsdrevne modeller. Denne girkassen er både lett og kompakt, noe som bidrar til lavere vekt og optimal drivstofføkonomi.
I kombinasjon med den kraftige og effektive OM 654-motoren får du en dynamisk, drivstoffeffektiv og komfortabel kjøreopplevelse – enten du kjører i byen, på motorveien eller i krevende terreng.
Med Mercedes-Benz sin intelligente firehjulsdrift og 9G-TRONIC girkasse er hver kjøretur en god balanse mellom kraft, sikkerhet og komfort.
Vil du lese mer om 4x4?
Oppdag hvordan Mercedes-Benz 4MATIC tar firehjulstrekk til et helt nytt nivå! Visste du at 4MATIC tilpasser seg automatisk vei- og føreforholdene ved å fordele kraften intelligent mellom hjulene?